Martina Václavíková, jednatelka společnosti TopLektoři.cz

Hledáte prověřené lektory pro vaše interní školení? Na www.toplektori.cz jsou vám k dispozici

Rozhovor s Martinou Václavíkovou, jednatelkou společnosti TopLektoři.cz

28.1.2010 - Doporučujeme

 

"Díky spolupráci se špičkovými lektory pomoci klientům dosáhnout jejich firemních cílů." To je myšlenka, která provází založení a zatím krátkou historii společnosti TopLektoři.cz, mimo jiné provozující portál www.toplektori.cz. U zrodu této myšlenky stály významné kooperující společnosti s 11letou zkušeností s firemním vzděláváním a spolupráce s lektory, POINT Consulting a top vision.

Ing. Martina Václavíková se narodila 1977 v Praze a po ukončení studia Provozně ekonomické fakulty na ČZU se věnovala finančnímu poradenství. Ve firemním vzdělávání intenzivně působí od roku 2005, kdy postupně vyvíjela elearningové kurzy, vydávala časopis Controlling, vedla aktivity Klubu přátel controllingu, vzdělávací projekty a poté i celou společnost POINT Consulting. Prošla řadou školení v controllingu, podnikových financích, ale také v oblasti řízení, vedení lidí, motivaci, výběru a řízení potenciálu zaměstnanců u top vision.

 

Ve své prezentaci na Educity uvádíte, že nabízíte „přímou cestu" k prověřeným lektorům. Co konkrétně si pod tím máme představit?

Nabídka kvalitních lektorů pro firemní školení je značně rozdrobená a nepřehledná pro toho, kdo hledá kvalitního lektora. Stručné informace naleznete, v lepším případě, pod vzdělávacími společnostmi, pod různými odbornými aktivitami či projekty, nebo i v samostatných prezentacích lektorů. Ve všech případech jde o velmi různorodé informace. Proto většina rozhodovatelů o firemním vzdělávání volí služby vzdělávacích společností. I jejich nabídka a kvalita je rozmanitá. Často je hlavním zájmem nabízet a uživit sami sebe, tzn. i lektorovat témata bez dostatečné zkušenosti. Těžko zjistíte jakými lektory disponují, za jakých podmínek, jak jsou lektoři právě vytížení či jak kvalitní informace dostávají.

Nám jde o to, tuto cestu co nejvíce napřímit a zprůhlednit. O výběr kvalitních lektorských osobností, jejich kumulaci na jedno místo, strukturování informací o nich, jejich transparentnost a porovnatelnost, a to včetně ceny za lektorské služby. Lektoři, kteří prošli 7krokovými výběrovými řízeními na bázi certifikace lektorů jsou nyní k dispozici klientům na portálu za standardních, veřejných smluvních podmínek k přímému oslovení a domluvě na obsahu firemního školení či jiné vzdělávací aktivity. To znamená, že jakéhokoli lektora si na portálu podle profilu vyberete, můžete zcela zdarma oslovit. Jeho souhlasem se vám odkryjí jeho kontaktní údaje a domlouváte se na obsahu přímo s ním. Podmínky realizace už jsou dány, zpracovány a též zveřejněny na portálu. Lektor a klient se tak mohou věnovat tomu, na čem záleží nejvíc, obsahu, a to přímo. Tato varianta je vhodná pro ty, kdo mají zázemí ke školení nebo chtějí mít náklady na organizaci a realizaci pod kontrolou.

To je ovšem jen jedna z možných cest. Lektory si také můžete nechat vybrat nebo jednoduše poslat poptávku a my vám školení či jinou formu vzdělávání kompletně nabídneme a zrealizujeme.

 

Jaká je vaše filozofie vzdělávání?

Firemní vzdělávání může být sebelépe připravené, klíčem ke kvalitnímu výsledku je však vždy lektor. My stavíme na osobnostech lektorů a jejich správném výběru.

A sledujeme nové požadavky na vzdělávání a rozvoj:

  • Firmy i zaměstnanci chtějí adresné vzdělávání a rozvoj se skutečným efektem pro firmu (od obecného vzdělávání se ustupuje).
  • Vzdělávání jako nástroj prosazení změny a lektoři jako rozhodující prvek nejen pro předání obsahu, ale i pro motivaci účastníků.
  • Precizní stanovování cílů a měření výsledku.

Naši lektoři umí dosahovat cílů a ovlivnit dění ve firmě a na tom je radost se podílet.

 

Jak takové lektory motivujete / udržíte?

Dbáme na to, aby lektoři měli prostor pro svou seberealizaci, dostatek informací, zpětnou vazbu, možnost porovnání a tím rozvoj.

  • Každý lektor je v portálu sám za sebe, výsledek jeho práce je jeho vizitkou, ne vizitkou vzdělávací společnosti.
  • Zařazení a evidence lektory nic nestojí, to je jeden z našich vkladů do společného projektu.
  • Lektor se soustředí na lektorskou činnost, a to v přímé spolupráci s klientem, ostatní zajišťujeme my.
  • Neustálá optimalizace systému směřuje k tomu, být lepší a lepší. Výběrová řízení probíhají neustále, lektoři i portál mají k dispozici statistiky a informace k sebehodnocení, reagují posuny v tématech či cenových pásmech.
  • Společný zájem všech zúčastněných na tom aby vše dobře fungovalo.

Komu především jsou vaše vzdělávací aktivity určeny?

To záleží na tom, co hledáte: Kdo zná svou vzdělávací potřebu a hledá jen kvalitní lektory pro firemní školení, pro toho je vhodná Přímá cesta (tzn. možnost samovýběru lektora na portálu - podle odbornosti, let praxe, zkušeností v oboru, cenového pásma - jeho oslovení a přímá komunikace s ním).

Kdo zná svou vzdělávací potřebu, ale lektory si raději nechá vybrat a nabídnout, zvolí nejspíš Asistovaný výběr, který je zcela zdarma (tzn. zadá požadavek do systému nebo na info@toplektori.cz, vhodní lektoři jsou mu vytipováni a on je pak již sám osloví).

Kdo hledá kompletní zajištění vzdělávání, tomu je určena varianta Poptávky (tzn. stačí jen vložit zadávací dokumentaci nebo vyplnit jednoduchý elektronický formulář a my se postaráme o celé školení kompletně).

 

A témata?

Kromě jazyků a velmi specifických povinných školení zajišťujeme všechna obvyklá i méně obvyklá témata firemních školení. Základní kategorie, které jsou rozcestníkem k dalším i velmi specifickým tématům jsou za Soft-skills manažerské dovednosti, obchodní dovednosti, osobnostní dovednosti, za Hard-skills ekonomika/účetnictví, EUfondy/právo/BOZP, kvalita a systémy řízení, marketing, personalistika/HR, počítačová a IT školení, prodej a nákup, výroba a logistika.

 

Jak konkrétně probíhá výběr lektorů?

Náš systém výběru lektorů má 7 kroků, přičemž v kterémkoli z nich může lektor neuspět. Nyní je po stránce témat a cenových pásem uspokojivě naplněný, nicméně výběrová řízení probíhají a budou probíhat stále. Cílový počet je okolo vybraných 100 lektorů s nadstandardním pokrytím témat, regionů i cenových pásem. Je třeba zde říci, že ne každý lektor, který nás kontaktuje nebo kterého kontaktujeme my, se do portálu dostane.

A nyní již k samotnému výběru: 1. krokem je posouzení odbornosti pomocí strukturovaného dotazníku a profesního CV, ve kterém posuzujeme minimální požadavky, tématické zaměření, teorie x praxe, srovnání v systému.

2. krokem je Ověření referencí lektora, zkušenosti se skupinou a oborem telefonickým dotazováním, posuzujeme především míru odbornosti, rozsah, obsah, cílovou skupinu, spokojenost.

3. Benchmarking v systému, porovnání v tématické kategorii a celku. Pokud výsledek benchmarkingu vykáže zařazení perspektivním, následuje krok 4. Osobní schůzka s detailní diskusí spolupráce a profilace lektora a ověřením lektorských schopností. Krokem 5. je opět Benchmarking v systému. Tentokrát cenového pásma x tvrdá kritéria a měkkých kritérií lektorů v kategorii a lektorů celkem. 6. krokem je shoda a podepsání Smlouvy o lektorské spolupráci, která obsahuje též podmínky realizace zveřejněné na portálu (VOP - Všeobecné obchodní podmínky TopLektoři.cz). 7. a posledním krokem pak je Autorizace a zobrazení lektora v portálu.

Takto vybraní a zasmluvnění lektoři jsou vám nyní k dispozici v portálu.

 

U jednotlivých lektorů uvádíte také ceny, kolik tedy stojí klasické dvoudenní školení?

Ano, informace o ceně byla jednou ze základních podmínek. Každý lektor v portálu je zařazen do cenového pásma (např. 11-13 tis. / den). Jde o cenu za lektorské služby za 1 standardizovaný den školení. Standardizovaným dnem je 9.00 - 17.00 tzn. 8 hodin, 6 hodin čisté lektorské práce (hodina oběd a dvě půlhodinové přestávky). Rozmezí pásma udává cenu za standardizované až specializované školení a v cenovém pásmu je zahrnuta lektorská činnost, elektronické podklady, tištěný podklad do 20 stran textu černobíle pro maximálně 15 osob, cestovné ≤ 60 km od místa bydliště (určí se z domácího regionu lektora zveřejněného na portálu) a asistovaný výběr (necháte si lektory vybrat námi). Co v cenovém pásmu zahrnuto není, jsou tištěné podklady nad rámec (zahrnutý), cestovné ≥ 60 km, technika, školící místnost, ubytování lektora. Tímto způsobem si lze udělat představu o ceně vzdělávacích aktivit s konkrétním lektorem.

Např. mám standardní dvoudenní školení Komunikace a prezentace. Zadám téma do vyhledavače na portálu, který vyfiltruje lektory školící komunikaci a prezentaci. Vyberu si mezi nimi lektora x s 4letou praxí ve službách, který je v cenovém pásmu 11-13 tis. /den a jeho domácí region je shodný s naším působištěm. Místnost máme firemní, podklady stačí elektronicky (kdo chce si je vytiskne), techniku máme. Pak je cena takového školení 2x11 tisíc korun, tedy celkem 22 tisíc.

 

Představte nám aktuální počet a rozložení lektorů.

Aktuální počet lektorů na portálu je 47. A rozložení je následující. Manažerské dovednosti 24, Obchodní dovednosti 27, Osobnostní dovednosti 27, Personalistika / HR 21, Prodej a nákup 18, Marketing 10, Výroba a logistika 8, Kvalita a systémy řízení 10, Ekonomka / účetnictví 7, Počítačové a IT školení 6, EU fondy / právo / BOZP 10. Ten počet se ovšem neustále vyvíjí.

 

Co nového dokážete ještě přinést?

Nový přístup, inovaci na trhu vzdělávání, a to především v transparentnosti, přímosti a dostupnosti nabídky lektorů. Šanci pro vzdělávání i v podmínkách recese. Možností oddělit cenu lektorské služby od realizace a organizace lze zachovat kvalitu vzdělávání i při nižším budgetu. Metodiky a metriky pro měření efektu vzdělávání na bázi cílů a vah.

 

Co je podle vás základem kvalitního interního školení a poradenství?

Vědět, co přesně chceme školit / rozvíjet, mít stanovené jasné a pojmenované cíle s návazností na cíle útvaru či celého podniku, sledovat efekt v čase a samozřejmě mít vhodného lektora pro danou oblast, cílovou skupinu a místo. Důležitou roli hrají také informace ve fázi přípravy školení a samozřejmě komunikace mezi všemi zúčastněnými. Nezastupitelná je úloha manažera při stanovování cílů aktivit a komunikaci smyslu a cílů vně i uvnitř.

 

Co by měly firmy očekávat od vašeho lektora?

V portálu není nikdo bez zkušeností. Od každého zařazeného lektora lze očekávat profesionální výkon a osobní charisma. Proto jsme TopLektoři.cz.

 

Na trhu působíte krátce, přesto, na jaké problémy nejčastěji narážíte?

Pokud čerpám i z předchozích zkušeností s firemním vzděláváním, pak jsou rezervy v definování cílů vzdělávacích aktivit, v návaznosti na firemní cíle či rozvírání „nůžek kvality" hlavně v souvislosti se vzdělávání dotovaným EU fondy. A samozřejmě situaci ve firemním vzdělávání nepřispívá ekonomická situace a snižování výdajů často i tam, kde to není nutné.

 

Co považujete za největší výzvu do budoucnosti?

Výzev mám víc. Zřízení kompetenčních center - tématická centra s výměnou a sdílením informací mezi lektory - např. worskhopy, průzkumy, sledování trendů pro sebe sama a navzájem.

Formy a techniky vzdělávání docilující konkrétní změny chování, firemní kultury. Work and life balance ve firemních školeních, propojení spokojenost, vyrovnanost a výkonnost či další rozměry motivace a týmové spolupráce.

 

Doplňující otázky:

Oblíbený autor, kniha: Šifra mistra Leonarda

Oblíbená hudba (nebo skupina, zpěvák/zpěvačka): Carlos Santana

Oblíbená činnost: hra na kytaru

Kam byste se chtěla podívat: to bychom tu byli opravdu dlouho, v zásadě kamkoli s rodinou

Na co se těšíte: že jednou budeme tak daleko, že etika bude výš než peníze

Čeho se bojíte: stereotypu

Váš největší pracovní úspěch: naše týmová spolupráce

Vaše motto: všechno, co se stane, má nějaký smysl

Oblíbený nápoj: mojito

Oblíbená rozhlasová stanice: žurnál

Oblíbený film: Kurz sebeovládání (do 3/4)

Oblíbené periodikum: HN

Oblíbený server: HN

 

Ing. Martina Václavíková - jednatelka společnosti TopLektoři.cz


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor