Martin Ruman, Odyssey Network

Které trendy v HR nesou ovoce a které patří na kompost?

Rozhovor s Martinem Rumanem, předsedou Hnutí zaHRádkářů

9.7.2012 - Doporučujeme

Martin Ruman působí v oblasti firemního vzdělávání a rozvoje od roku 2003. Vystudoval psychologii, absolvoval další odborné vzdělávání v ČR, USA a Finsku. Do roku 2006 externě působil jako odborný konzultant při realizaci Assessment a Development Center pro manažerské a obchodní pozice. Paralelně rozvíjel v roli facilitátora a konzultanta svou dráhu ve společnosti Odyssey Network, v níž postupně přebral také roli obchodní a manažerskou. V současné době tak kombinuje aktivní konzultantskou účast v rozvojových projektech pro klienty s obchodním řízením firmy a vedením interního a supervizí externího týmu. Na přelomu jara a léta 2012 stál spolu s dalšími kolegy u zrodu Hnutí zaHRádkárů.

Co je Hnutí zaHRádkářů a pro koho je určeno?

Vypůjčím si na úvod anotaci z našeho webu: „Hnutí zaHRádkářů je komunita a prostor pro sdílení zkušeností a inspirace určený všem manažerům a odborníkům, pro něž jsou lidé v organizacích víc než jen zdroj.“

Jinými slovy představuje Hnutí příležitost k potkávání a vzájemnému obohacení pro lidi z HR branže i mimo ni, kteří preferují svěží a neformální formu hledání odpovědí na své aktuální otázky okolo smysluplné práce s lidmi.

Jednou z největších bolestí „řízení lidského kapitálu“, kterou se aktivitami Hnutí snažíme léčit, je mezera (někdy až propast) v porozumění, sladění cílů a priorit a spolupráci mezi HR a businessem. Také proto jsou aktivity Hnutí koncipovány tak, aby pomáhaly tuto mezeru překlenout, a aby v nich hodnotu pro praxi nacházeli jak HR odborníci, tak linioví manažeři a ředitelé či majitelé firem.

Není už různých HR klubů a serverů a konferencí až dost? Co vás vedlo k tomu založit další?

Podle mě jich až dost určitě je. Zde se mi hodí druhá – slibuji, že poslední – výpůjčka z webu: „Misí členů Hnutí je aktivní účast na kultivaci zaHRady lidského kapitálu v ČR.“ Tak zní naše „mantra“ a my jakožto zakladatelé Hnutí se cítíme být na této misi. A zjistili jsme, že nejsme sami. A že nejsme jediní, komu zatím žádná z existujících webových platforem, ani klubů fungujících pod jednotlivými dodavatelskými firmami, z každoročních velkých HR konferencí jakožto zdroj inspirace pro praxi, skutečně užitečných kontaktů a nakonec i energie a povzbuzení, tak úplně nevyhovuje.

Samozřejmě je i dost lidí, pro které fungují výtečně – a sám jsem v poslední době u několika kolegů-konkurentů zaznamenal zajímavé počiny např. ve formě firemních blogů či portálu s aktualitami z byznysu.

Každopádně my jsme se drželi naší mise a klíčového slovního spojení „aktivní účast“. Nechtěli jsme klub postavený na konzumaci obsahu od jednoho zdroje za členské příspěvky, ani veliký agregační server financovaný z reklamy a placených PR článků – jako je koneckonců třeba tento rozhovor:-). Opakuji, nic proti ničemu z výše uvedeného. Jen jsme se přidrželi zlatého pravidla „nekritizuj a konej“ a vytvořili jsme alternativu více podle svého gusta.

Jaká je odezva na netradiční pojetí se zahrádkářskou metaforou?

Obrovsky nás potěšila. Dlouho jsem se u emailů a vzkazů přes LinkedIn tak srdečně nezasmál, jako když nám začaly chodit reakce na „náborovou kampaň“ a pozvánku na první Schůzi. Spustila se řetězová reakce, kdy se s námi i ti obvykle velmi seriózně a věcně vystupující pánové a dámy z firem zvučných jmen začali trumfovat v zahrádkářských příměrech a metaforách a vyžadovat na Schůze dress-code typu gumáky a motyčka :-). Poté, co jsme první Schůzi zakončili sázením netykavky do brandovaných květináčků, neváhala paní kolegyně z firmy Plastia na místě pro další podobné aktivity přislíbit mecenášský dar jimi vyráběného – mnohem hezčího a kvalitnějšího – zahrádkářského vybavení. To téma a přístup má rozhodně výbornou vibraci a přitahuje lidi, s nimiž je pro nás radost pracovat.

foto foto foto

 

Jak tedy funguje členství v Hnutí?

Hnutí je polootevřené – o členství se může zodpovězením několika otázek v registračním formuláři na webu ucházet kdokoli, kdo se cítí být ztotožněn s jeho misí a chce se na jejím naplňování aktivně podílet.

Zatím neseme veškeré náklady sami a nespecifikujeme dobu platnosti členství. Uvidíme, jak se bude vyvíjet počet členů (a s tím spojené náklady) a jejich aktivita.

Těžištěm virtuálních aktivit Hnutí je web. Všichni firemní členové mají svou virtuální zaHRádku, na níž hospodaří jednotliví zaHRádkáři přiřazení ke každé firmě. Každý zaHRádkář na svém osobním profilu pečuje o virtuální sazenici, z níž může svou aktivitou v Hnutí vypěstovat vzrostlý strom a sklidit z něj ovoce v podobě – reálných, ne virtuálních:-) – rozvojových služeb.

Fyzické setkávání členů probíhá formou Schůzí (tematické a řešitelské workshopy) a Brigády (sportovní a dobročinné akce).

Pro pořádek a „čistotu komunikace“ rozlišujeme členy na „interní zaHRádkáře“ a „zaHRádkáře dodavatele“ (vzdělávací a poradenské společnosti, personální agentury).

Takže vy do Hnutí zvete i své konkurenty na trhu firemního vzdělávání?

Rozhodně. Všechny ty, kteří se ztotožňují se základní myšlenkou a formou a chtějí se na její realizaci ve spolupráci s ostatními členy podílet. Neděláme si monopol, chceme uvést věci do pohybu, přispívat svou troškou do mlýna a v roli správce zajišťovat, aby se Hnutí drželo své mise, záměru, filosofie, a garantovat kvalitu náplně společných aktivit.

Kdo jsou autoři příspěvku v „ZaHRadě Inspirace“?

Zatím „výkonný výbor“ (já a další kolegové z Odyssey) a členové Hnutí, kteří se aktivně podíleli na „ustavující Schůzi“ (kolegové ze společností Talentor Advanced Search a ARC Consulting). Záměrem samozřejmě je rozšiřovat řady autorů o ostatní členy Hnutí (ať už zaHRádkáře interní či dodavatele) a případně i autory „zvenku“. Jde nám o kvalitu, inspirativnost a pestrost obsahu.

Jaké aktivity už Hnutí realizovalo a co máte aktuálně v plánu?

Zatím proběhla malá „rozjezdová“ kampaň, kterou se značka Hnutí dostala trochu do povědomí. Jen z odezvy na ni jsme nabrali více než 40 firemních členů, založili pro ně kolem 80 osobních členství a přeplnili kapacitu „ustavující Schůze“, která proběhla 7. 6.

Také jsme spustili základní web Hnutí a nadále pracujeme na jeho dalších funkcích včetně podpory „interního networkingu“ mezi členy a živějšího napojení na sociální sítě.

Dále ještě na léto plánujeme Schůzi zaHRádkářů dodavatelů – tedy vlastně oborové setkání – nad aktuálními trendy v HR. Na to se těším velmi.

Do konce roku pak chceme stihnout minimálně tři Schůze členů Hnutí nad konkrétními trendy, které jsme na ustavující Schůzi společně určili jako klíčové.

Kde se lze o Hnutí zaHRádkářů dozvědět více?

Primárně na www.hnuti-zahradkaru.cz.

Členové zde mají k dispozici průběžně rozkvétající Zahradu Inspirace i s diskusemi k jednotlivým příspěvkům, kalendář akcí, profily ostatních členů atd. Aktuálně pracujeme na výše zmíněných úpravách pro pružnější napojení webu na sociální sítě.

I „nečlenové“ se mohou na webu podívat, čeho se týkají příspěvky v Zahradě Inspirace a jaké akce Hnutí připravuje – a pokud je myšlenka a forma Hnutí osloví, mohou se pomocí registračního formuláře ucházet o členství.

Jakou cestou se podle Vás bude fungování Hnutí ubírat v dlouhodobějším horizontu?

I na základě prvotních ohlasů a míry zapojení stávajících členů jsem přesvědčen, že se pro „HR aktivisty“ v dobrém slova smyslu může poměrně rychle stát jedním z hlavních zdrojů inspirace a networkingových kanálů. Že začne „žít vlastním životem“, tedy necentralizovanou aktivitou členů a urodí se z něj mnoho zajímavého ovoce, které by nás jako „správce zaHRady“ třeba ani nenapadlo zasadit.

foto foto

Mgr. Martin Ruman - Managing Consultant vzdělávací společnosti Odyssey Network


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor