Dana Blechová vystudovala Ekonomickou univerzitu v Bratislavě se zaměřením na informační technologie, která ji svou dynamičností a systematikou vždy velmi zajímala. Své první profesní zkušenosti měla možnost získat už v době vysokoškolského studia, kdy pracovala pro americkou zdravotnickou nadaci Project HOPE.
Do oblasti personalistiky původně nemířila, ale když se zajímala o jinou pracovní nabídku, byla jí nabídnuta pozice konzultanta. Jednalo se o mezinárodní společnost, která se zabývala výhradně službou Executive search. Po pěti intenzivních a velmi zajímavých letech přeci jen zatoužila vrátit se k oboru, který vystudovala. Byla oslovena společností zabývající se softwarem pro personalisty, nicméně tato nabídka její očekávání nenaplnila, a proto se rozhodla vrátit zpět ke konzultační činnosti, kde našla své místo a kde se cítí dobře. V roce 2003 začala jako první zaměstnanec Iventy na Slovensku pracovat na uvedení společnosti na trh, což se jí postupně s intenzivní podporou jejího stabilnímu a loajálního týmu během několika let podařilo.
Mezi její zájmy patří především cestování, literatura a umění. Od malička lyžuje, sport má obecně velmi ráda – nicméně stále hledá způsob, jak ho více zahrnout do svého denního programu.
Heslem vaší společnosti je „V první řadě hledáme osobnost“. Jak se tedy hledají osobnosti a je jich v Česku dostatek?
Lidí – co do populace – je mnoho, nicméně abyste našli skutečnou osobnost v kombinaci s hledaným profilem kandidáta, je věc talentu. My nehledáme striktně pouze dle zadání. Jsme především konzultanti, což znamená, že vnímáme zadání a potřeby klienta komplexně. Mnohdy se představy a potřeby klienta rozcházejí, a proto je právě zde nutná výborná znalost, jak z hlediska profesního, tak i osobnostního a psychologického. Mimořádně kvalitní musí být práce s informacemi, dobře fungující networking, vhodný výběr metody, forma a způsob kladení otázek a v neposlední řadě – a to je klíčové – jejich vyhodnocení a zpracování. My musíme být velmi bystří, zvídaví, otevření, dokázat zaujmout a přesto analytičtí, přemýšliví, naprosto diskrétní a taktní.
Představte nám blíže vaši společnost, její historii a kulturu.
Iventa je rakouská rodinná společnost, založená v roce 1991 paní Christianou Mayer ve Vídni. Na začátku se Iventa profilovala jako mediální agentura se zaměřením na pracovní inzerci a postupně přidávala další služby v oblasti personálního poradenství, jako je výběr a vyhledávaní, Executive Search, Assessment a Employer Branding. Rok 2000 se stal důležitým mezníkem ve vývoji Iventy, neboť došlo k převzetí a rozvoji divize Executive Search panem Martinem Mayerem a také k expanzi společnosti. V Grazu a v Linci byly otevřeny první dceřiné společnosti, ke kterým se zanedlouho přidaly Bratislava, Praha, Budapešť, Bukurešť a Záhřeb.
Dnes je Iventa vnímána jako jedna z vysoce kvalitních personálně poradenských společností v oblasti Executive Search se silným zázemím a prezencí v regionu CEE. A ke kultuře společnosti? Iventa je rodinnou firmou a veškeré dění uvnitř firmy, stejně jako její prezentace navenek, je vnímána velmi důsledně a citlivě. Vážím si etického kodexu a filozofie firmy.
V čem se lišíte od ostatních společností, které nabízejí obdobné služby?
Všechny naše pobočky jsou stoprocentní dcery rakouské matky, což klade vyšší nároky na kvalitu poskytovaných služeb i na zaměstnance. Kontrolují se standardy v rámci skupiny, ať už co do pracovních postupů či procesů, stejně jako jsou kladeny velmi vysoké požadavky na zaměstnance v jednotlivých zemích.
V každé pobočce máme lokální tým, který disponuje výbornými znalostmi trhu a má také velmi dobrý přehled o dalších zemích v regionu. Klademe velký důraz na profesní zkušenosti, výborné jazykové znalosti a osobnostní zralost. Máme interní experty na jednotlivé obory a všechny své zaměstnance neustále vzděláváme a podporujeme. Vždy hledáme toho nejvhodnějšího, tzn. optimálního kandidáta, ne ideálního. V České republice máme velmi profesionální tým s lokálními znalostmi trhu, dále pak zkušenostmi a expertízou na základě dlouholetého působení na zahraničích trzích.
Jak měříte kvalitu vašich služeb?
Na dodané kandidáty poskytujeme vždy garanci/„záruku“. Délka garance se liší dle úrovně pozice. Nicméně procentuálně se pohybuje uplatňování garance ze strany klientů v rozmezí 1 – 3 %, vyhodnoceno za posledních 10 let. Tzn., že naši kandidáti – i po ukončení garančního období – setrvávají na pozicích, na které byli vybráni. Jak z uvedeného čísla vyplývá, garanční případy řešíme zcela výjimečně a mohu říci, že právě intenzivní a velmi kvalifikovaná práce, kterou do výběru investujeme, je sama o sobě výpovědí o úrovni našich kandidátů.
Kde všude má Iventa své pobočky?
Jak už jsem se zmínila, kromě centrály ve Vídni máme v Rakousku ještě pobočky v Linzi, Grazu a Salzburgu. Od roku 2003 působíme v CEE regionu prostřednictvím našich poboček v Praze, Bratislavě, Budapešti, Bukurešti a v Záhřebu. V dalších zemích ve východní Evropě máme své smluvní partnery, se kterými spolupracujeme.
Na jaké sektory klientů se zaměřujete v České republice?
Nejsme vyhraněni konkrétními sektory. Naše klientela pochází jak z obchodního, tak výrobního sektoru a díky našemu know-how a vysoké úrovni našich konzultantů s různým zaměřením a specializací jsme schopni pokrýt všechny dostupné oblasti.
S jakými metodami vyhledávání manažerů a odborníků pracujete a jaké jsou jejich výhody?
Pracujeme s různými metodami od přímého oslovení, networkingu (vyhledávání přes doporučení), vyhledávání v mezinárodní interní databázi, využití externích databází či použití pracovní inzerce. Také využíváme tzv. Cross-border search, tedy vyhledávání kandidátů s pomocí ostatních poboček v rámci Rakouska a celého CEE regionu. Velmi často tyto metody zkombinujeme s cílem najít ty nejvhodnější kandidáty. Pokud se jedná o top manažerskou pozici nebo diskrétní „přeobsazení“ používáme pouze přímé oslovení. Je cílená a hlavně diskrétní.
Pracovní inzerce se využívá u pozic, které nejsou tak diskrétní a kde chceme oslovit širší skupinu uchazečů. Zde je výhoda, že většina kandidátů, která zareaguje na inzerát, je opravdu motivovaná ke změně pracovního místa. Tím je i celkový proces rychlejší, ale na druhou stranu, kandidát nemá tak silnou pozici při vyjednávání, jako je tomu např. u přímého oslovení.
Velmi často pracujeme s interní databází uchazečů. Výhodou této metody bezesporu je, že pracujeme se skupinou kandidátů, se kterými už máme zkušenost, které známe a můžeme je tedy doporučit na vhodnou pozici. Tuto metodu ale nikdy nepoužíváme samostatně, jelikož nedokážeme garantovat zájem kandidátů o konkrétní nabízenou pozici.
Jak byste charakterizovala český pracovní trh manažerů a odborníků? Můžete jej například srovnat se slovenským?
Český pracovní trh nabízí více možností, je dobře rozvinutý téměř ve všech sektorech, a proto se zde na různých pozicích setkáváme i s mnoha slovenskými manažery. Tito někdy upřednostní atraktivnější nabídku z Čech před nabídkou z jejich rodné země a to mnohdy vede k nedostatku uchazečů na Slovensku. Týká se to nejen manažerských pozic, ale i pozic specialistů. Mnoho mladých lidí také odchází do České republiky za vysokoškolským studiem a většina z nich se na Slovensko již nevrací. Mám pocit, že český trh je mnohem více otevřený cizincům, než ten slovenský. Jedna věc, ve které se oba trhy se podobají, je vzdělávací systém. Ten bohužel nereaguje na potřeby trhu práce, a proto v posledních letech vidíme na obou trzích intenzivní tlak na školy ze strany zaměstnavatelů a různých sdružení. Hlavním problémem, který zaměstnavatelé uvádějí je fakt, že absolventi nejsou dostatečně prakticky vzdělaní.
Jaký je v Česku, potažmo v Evropě zájem o službu Employer Branding?
S touto službou trochu konkurujeme reklamním a marketingovým agenturám. Naší výhodou je lepší znalost pracovního trhu a proto umíme lépe navrhnout účinnější nástroje a kampaně pro zatraktivnění značky firmy ve smyslu atraktivity zaměstnavatele. Přestože je tato služba pro firmy velmi zajímavá, nevyužívají ji zatím tak často a to především z důvodu její finanční náročnosti. V současnosti u nás klienti často poptávají mediální poradenství, jako je například využití sociálních sítí.
Jaké služby poskytuje vaše mediální agentura Iventa Media Services?
Tyto služby jsou nabízeny klientele především v Rakousku, což je prostředí nakloněné tiskové inzerci. Jedná se o téměř historický fenomén a tento druh prezence je vnímám jako silný marketingový nástroj inzerující společnosti. Na rozdíl od zvyklostí v české kultuře je tedy tištěná inzerce v Rakousku velmi intenzivně klienty využívána. V regionu CEE vyhrává online inzerce. Avšak i zde je naše poradenství pro klienta důležitým přínosem. Doporučíme vhodný výběr média odpovídající inzerované pozici, textově a graficky inzerát připravíme a zrealizujeme celý proces včetně veškeré administrativy. Díky dlouholeté spolupráci s médii jsme klientům schopni nabídnout samozřejmě atraktivnější ceny, než jsou ceny standardní.
Sama pracujete pro Iventu již devět let, čím si vás tato společnost získala?
Iventa ctí velmi příjemné pracovní klima a klade důraz na seriózní firemní kulturu, což je pro mne zásadní faktor. Jedná se o společnost velmi profesionální, se silnou orientací na klienta a to z hlediska dlouhodobé spolupráce. Stejně tak si Iventa velmi cení svých zaměstnanců a vztahy mezi nadřízenými a jejich podřízenými jsou nejen velmi kolegiální, ale také mnohdy přátelské. Pracujeme a vnímáme se jako skupina, což znamená, že dbáme na výměnu informací a pravidelná setkávání v rámci celého koncernu. Iventa od vás očekává mnoho, ale máte-li potenciál, píli, jste autentičtí a máte výsledky, nechá vás vyrůst a je vám velkou podporou.
Kdy jste převzala českou pobočku a jaké jsou vaše cíle v této nové funkci?
Pobočku Iventa Czech Management Consulting s.r.o. jsem oficiálně převzala v červenci tohoto roku. Nicméně oba trhy – český a slovenský – jsou a vždy byly velmi silně propojeny, takže jsem byla často zapojena i do projektů v České republice. V roce 2003 jsem také spolupracovala při zakládání pobočky a uvedení společnosti na trh. Cílem rozšíření mé zodpovědnosti na obě země je snaha využít synergii obou trhů – českého i slovenského – posílit a zviditelnit značku na trhu, podpořit a provázat spolupráci s klienty v obou zemích, s nimiž pracujeme i v jiných zemích regionu CEE.
Na co se nejvíce těšíte v blízké budoucnosti?
Po stránce pracovní je to určitě spolupráce s mým českým týmem a soukromě návštěva Lisabonu.
Oblíbený autor, kniha: Gustav Meyrink, Golem; William Saroyan, Tracyho Tiger; Paulo Coelho, Zahir
Oblíbená hudba (nebo skupina, zpěvák/zpěvačka): Nerez v době tvorby zesnulé, nicméně umělecky a lidsky nesmrtelné umělkyně Zuzany Navarové a také mne velmi zaujal hlas šansoniéra Anthonyho
Oblíbená činnost: poznávaní jiných kultur a mentalit
Kam byste se chtěla podívat: Nepál, Tibet a Island
Na co se těšíte: Každý rok se velmi těším na Vánoce. Je to pro mne čas velmi příjemný a důležitý, kdy se setkám s rodinou a přáteli a skutečně odpočívám. Užívám si jejich blízkost, neboť mnohé z nich nemám možnost přes rok navštívit.
Čeho se bojíte: Mám obavy z bezmocnosti, která může člověka v určitých životních situacích potkat.
Váš největší pracovní úspěch: Můj největší profesní úspěch zcela jistě nese jméno Iventa Slovakia. Během téměř 10 let – a to i v době silné konkurence - se mi podařilo vytvořit a co je zcela zásadní - udržet - vysoký standart námi nabízených služeb oblasti executive search, podpořený týmem profesionálů a reagovat tak dlouhodobě na požadavky našich klientů. Relationship management, tedy dlouholetá, vysoce kvalitní péče o klienta byl a vždy pro mne zůstane zásadní a je to to, čemu já říkám úspěch.
Vaše motto: Nevzdávat se, dělat věci naplno.
Oblíbený nápoj: červené víno
Oblíbený film: Modrá od polského režiséra Krzysztofa Kieslowského
Oblíbené místo: Los Angeles, Vídeň, Praha a Banská Štiavnica
Oblíbené periodikum: Reflex, Trend
Oblíbený server: google.com, sme.sk
Kým nebo čím byste chtěla být v příštím životě: novinářkou pro renomovanou globální TV zpravodajskou stanici – nebo spisovatelkou na volné noze.
Ing. Dana Blechová - Country Manager, Iventa Czech Management Consulting s.r.o.Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890
Vytisknout rozhovor