Anna Tvrzníková, Top Solution

Pravidla pro pohodu v pracovním i soukromém životě

Rozhovor s Annou Tvrzníkovou, trenérkou osobního rozvoje a autorkou projektu Pravidla pro pohodu

11.5.2016 - Doporučujeme

Pokud má člověk dosahovat určitých výsledků, musí být vnitřně v pohodě. Platí to pro jednotlivce, stejně jako celé týmy a firmy. Anna Tvrzníková proto v rozhovoru pro Management News představuje cyklus praktických seminářů originálního rozvojového programu 3P - Pravidla pro pohodu, které jsou vytvářeny na míru účastníkům.

Váš nový program Pravidla pro pohodu (3P) staví pohodový vyrovnaný život jako základní stavební kámen i pro dobré pracovní výsledky. Jaký byl důvod vzniku tohoto projektu?

Téměř 14 let se úspěšně věnuji obchodování. Tento obor, stejně jako komunikace s lidmi a práce s lidským potenciálem, mě velmi baví. Díky zkušenostem, které jsem načerpala, ať už sama, díky svým kolegům nebo ve firmách u klientů, jsem zjistila, že úspěch obchodníka závisí na tom, jak je vnitřně v pohodě. Mnoho lidí mi potvrdilo, že pokud se doma nebo v práci vyskytne nějaký zásadnější problém, projevuje se to negativně i v dalších oblastech. Člověk se nemůže soustředit na práci a nedosahuje plánovaných výsledků. Začala jsem tedy tyto věci sledovat, a to nejen v profesi obchodníků. Souvislosti se potvrdily. Pokud má člověk plnit určité výsledky, musí být vnitřně v pohodě a musí k tomu mít firmou nastavené podmínky. Ve firmách se často stává, že se na zaměstnance nedívají jako na lidi, ale jako na stroje a čísla v tabulkách. Samozřejmě, že s klesajícími výsledky klesá i spokojenost lidí a zároveň roste fluktuace.

Jak tento seminář probíhá a co myslíte, že je jeho nejdůležitějším bodem pro posluchače, který si mají odnést?

Jedná se o celý koncept seminářů. Jejich hlavní devizou je to, že se na něm lidé nenudí. Jsou vedeny s nadhledem a obsahují spoustu zkušeností z praxe. Myslím, že je to nenásilnou formou inspiruje k tomu, aby změny, po kterých v životě touží, opravdu udělali. Máme skvělé zkušenosti, když necháme spolupracovat v jednom týmu lidi z více oddělení. Třeba lidé, kteří se v rámci firmy nemuseli, nebo se ani neznali, si díky seminářům k sobě našli cestu a odchází jako jeden tým. To má pak samozřejmě i vliv na výsledky firmy.

Do konceptu seminářů jsem vybrala nejaktuálnější témata, která se řeší v životě i v práci. Stává se mi, že i po roce od absolvování tohoto semináře se mi někdo ozve a chce poděkovat, protože je spokojenější jak v práci, tak v soukromém životě. Semináře nejsou unifikované, jednotné pro všechny. Vždy nejdříve prokonzultujeme, jak na tom firma je, vyslechneme si lidi a teprve poté přizpůsobujeme koncepci semináře.

V čem myslíte, že je v dnešní době největší překážka v pracovním prostředí? Co nejvíce stresuje zaměstnance na pracovišti?

U velkých firem často narážíme na velkou byrokracii a zbytečnou administrativní zátěž. Lidé musí vyplňovat desítky tabulek a často dochází i k duplikacím. Když pak zjistí, že k vedení se jejich data ani nedostanou, motivace jde ke dnu. Další nešvar poslední doby i v malých firmách je mikromanagement. Mnoho vedoucích pracovníků tak detailně kontroluje své podřízené, co v jakou chvíli dělají, že se vůbec nedostanou ke smysluplné práci. Ta přehnaná kontrola působí, jako když člověka držíte pod krkem. Místo, aby to vedlo k výsledkům, má to přesně opačný efekt a lidé dávají výpověď. Dále podle mě občas chybí upřímný zájem firmy o lidi, ale i lidí o firmu. Občas se top management snaží hledat vzdělávací kurzy pro své lidi, jako např. obchodní dovednosti. Jenomže, pokud se nepodíváte blíže na skutečnou situaci uvnitř firmy, jeden nárazový kurz to nevyřeší. Proto jsem třeba zavedla metody, díky kterým pomáháme klientům najít a vyřešit příčiny problémů, které je trápí, a nikoli až důsledky.

Jaké má podle vás být postavení nadřízeného vůči zaměstnancům v osobní rovině? Má být šéf více kamarád, nebo to na základě vaší práce s klienty nedělá dobrotu?

Já jsem přesvědčená, že vedoucí musí být přirozená autorita. Když jsem tohle řekla jednomu majiteli firmy, on se mě zeptal, jak to má udělat. To se nedělá, takový člověk buď je a nebo není. Autoritou se může stát, pokud bude pracovat na své osobnosti a mít upřímný zájem o své lidi. Správný šéf je pro lidi dobrým kamarádem, ale udržuje si zdravý odstup. Lidé musí vědět, že mohou jít za nadřízeným s čímkoli a on je vyslechne. Nadřízený se musí ve svém oboru perfektně vyznat. Často se stává, že podřízení necítí podporu svého šéfa. Například se jich nadřízený nezastává na poradách. Správný leader jde příkladem, nebojí se vyhrnout si rukávy, je fundovaný v oboru a lidí si váží. Jedna velmi aktuální věc: Vedení často neoceňuje lidi za dobře odvedenou práci. Nemám tím na mysli peníze. Slovní ocenění za dobře odvedený i menší projekt dokáže velmi namotivovat.

Anna Tvrzníková, Top Solution

Zaměřujete se i na duševní hygienu neboli psychohygienu. Soustředí se dnes podle vás lidé na svou duševní pohodu? A pokud ne, jak s tím začít?

Na internetu je k nalezení spousta nástrojů, které v tomto směru mohou pomoci. Lidé jsou ale tak přehlcení množstvím informací, že ani neví, co z toho je pro ně užitečné a co ne. Tady je velmi důležitý individuální přístup. Proto si ráda s lidmi sednu a seznámím se s nimi ještě před samotným seminářem. Setkávám se tak například s obchodníky, kteří působí jako "mistři světa", ale přitom jen hrají svou roli. Ve finále mají např. problém uzavřít obchod. V tomto směru je důležité, aby si lidé v duševní hygieně našli to, co se jich týká. Sama na to nevyužívám žádné sady testů. S lidmi si otevřeně popovídám a hlavně naslouchám. Máme s tím výborné výsledky.

Psychohygiena by se měla provozovat pravidelně. Je to stejné, jako kdybych řekla, že se stačí jednou za život vysprchovat. Seminář o psychohygieně má pro člověka být startovacím impulsem, kde načerpá informace, a pak už je jen na něm, aby tyto návody uvedl do praxe.

Vaše semináře jsou velmi interaktivní. Jak u posluchačů odbouráváte pasivitu během seminářů?

Nemám problém s pasivitou lidí. Myslím, že je to tím, že svou práci miluji. A ti lidé vidí, že tam jdu se zájmem o ně. Za druhé seminář se musí každého posluchače dotknout. S lidmi si vytvářím vztah. Mám štěstí, že mám velmi silnou empatii a oni to cítí. Je to hodně o příbězích, o zkušenostech, vzájemném zájmu. Důležitá je pro lidi i nezapomenutelná atmosféra.

Co se týče výsledků, v jedné firmě jsem například nedávno v obchodním oddělení nastavila úplně nové postupy a zapracovala s lidmi na firemní atmosféře. Během jednoho měsíce byli spokojenější a díky obchodní strategii, kterou jsem jim doporučila, od nich začínají objednávat zákazníci, kteří byli dlouhodobě neaktivní.

Jste zároveň certifikovaná nutriční specialistka. Využíváte svých znalostí nejen při pořádání akcí spojených s pohybem? Jaké návyky v tomto směru ovlivňují pracovní pohodu a výkonnost?

Dlouhé roky mě zajímalo, jakým způsobem ovlivňuje strava duševní pohodu jedince. A je to jako v hodinovém strojku. Vezmeme-li například pohyb, stravu a psychický stav jako ta ozubená kolečka, tak uvidíme, jak vše spolu souvisí. Například obchodníci jsou vystaveni velkému stresu kvůli tlaku na výsledky. A dlouhodobý stres zas negativně ovlivňuje zdraví.

Správný manažer má mít čas i na sebe, na svou rodinu, sport a zároveň o sebe pečovat. Workoholici nemají dlouhodobě stabilní výsledky. Fungují skvěle nějakou dobu, ale pak většinou psychicky vyhoří, nebo je zradí zdraví.

Co byste poradila lidem, jaké změny ve stravovacích návycích by pro sebe mohli udělat během pracovního dne?

Já si osobně vážím firem, které mezi své aktivity zařazují tzv. Dny zdraví. Mnoho lidí si myslí, že stačí, když občas jedí ovoce a zeleninu. Vůbec ale nehledí na to, jestli mají stravu vyváženou. Spousta lidí i s nadváhou jsou podvyživení, co se týče bílkovin, vitamínů apod. To vše se projevuje na mnoha faktorech: kvalita vlasů, zubů, pleti, únavě...

Na semináři 3P probírám např. fakta a mýty o stravování, kde účastníkům ukazuji pohled na vyváženou stravu. Mám například repliky potravin, se kterými dělám jednoduchý úkol. Lidé je mají zařadit do skupin podle obsahu cukrů a bílkovin. Běžně pak lidé zařazují ovoce jako jídlo bohaté na proteiny. Přitom stačí porozumět pár pravidlům a má to na naše zdraví okamžitý efekt.

Již nyní má projekt 3P pozitivní ohlasy. Budete tuto metodiku i dále rozvíjet například na základě zpětné vazby účastníků?

Semináře se vyvíjí každý den, protože každý den získávám od účastníků seminářů nové zkušenosti a zároveň skvělé zpětné vazby. Nejdůležitější je to, když vám klient řekne, co a jak mu přesně pomohlo, a tím zjistit, čím na to dále navázat. I já sama se vyvíjím, vzdělávám. Není to statický proces. Pokud tedy někdo absolvoval 3P před rokem a dnes, tak uvidí obrovský vývoj dopředu.

Anna Tvrzníková - Trenérka osobního rozvoje, odborná konzultantka a jednatelka firmy Top Solution s.r.o.. Spolupracuje s nadnárodními korporacemi, neziskovými organizacemi i drobnými podnikateli. Připravuje a vede vzdělávací akce na míru, motivuje lidi.


Tento rozhovor byl připraven ve spolupráci s firmou:



Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytisknout rozhovor