Jazyková škola London Institute připravila pro své studenty i širokou veřejnost nové odborně zaměřené kurzy marketingové angličtiny. O problematice odborné jazykové výuky i samotném kurzu jsme se bavili s Kevinem Thompsonem, lektorem kurzu English for Marketers v London Institute.
Výuka odborného cizího jazyka nabízí zhruba stejné příležitosti i rizika obdobně jako když si vybíráte vhodný oblek do společnosti. Stačí, pokud zvolíte špatnou kravatu a může vám hned uniknout slibná obchodní příležitost. Stejně tak profesní komunikace v cizím jazyce musí být pečlivě strukturována a sdílena s okolím s potřebnou dávkou odbornosti a sebedůvěry. Právě z tohoto důvodu se odborný cizí jazyk skládá z více sofistikovaných slov ve složitějších konstrukcích a z obsáhlejší slovní zásoby užívaných pojmů. U všeobecného cizího jazyka bez zaměření naopak pravděpodobně získáte veškerou slovní zásobu a strukturu, kterou potřebujete, klidně i z běžných médií, novin, televizních pořadů, filmů nebo odjinud s ohledem na vaše preference.
Nicméně odborný jazyk je nejen jedinečný jako obchodní nástroj, ale je také unikátní pro konkrétní oblast podnikání i zemi, z níž primárně vychází. Profesionální svět navíc inklinuje k dynamičnosti, je náchylnější k novým módním slovům vznikajícím například v průběhu „vyšperkovávání“ vlastních obchodních prezentací. Anglický jazyk je v neustálém pohybu a objevování sebe samého. Bohužel, a není to žádným tajemstvím, však neexistuje žádná magická pilulka, která vám otevře dveře k bezchybné odborné jazykové dovednosti. Jedinou možností je pravidelně se věnovat preferovanému profesnímu dialektu a mít uši nastražené.
Žádná z odborných oblastí cizího jazyka není asi vyloženě populárnější než jiná, neboť i potřeby každého studenta se odlišují. Nicméně je vhodné poukázat na to, že nejčastější typy kurzů jazykových dovedností se zaměřují na odvětví, jako jsou finance, marketing nebo medicína. Obchodní administrativa je pak pravděpodobně nejběžnějším souborem jazykových znalostí, který je požadován nejčastěji, protože se využívá v mnoha odvětvích. Dalo by se také říci, že marketing má nejpestřejší jazyk, finance a právo zase nejpřesnější a medicína nejobsáhlejší. Nicméně všechny z nich mají jednu důležitou potřebu – být srozumitelné.
Lektor by měl být, alespoň dle definic, samozřejmě dobrý komunikátor a měl by být schopen dodávat sofistikované myšlenky jasně a zajímavým způsobem. Lektor, který je nadaný v komunikaci a zároveň má odbornost, nabízí ideální kombinaci znalosti a schopnosti předávat své zkušenosti dále. Smysl pro humor také přijde mnohdy vhod, neboť pomáhá studenty správně naladit. Je také očividné, že čím více zkušeností ve výuce i podnikatelské oblasti konkrétní lektor má, tím úspěšnější přednášky by měly být. Teoreticky.
Strávil jsem více než 20 let v reklamním průmyslu, kde jsem se dostal až na pozici Regional Account Director a vedl jsem několik síťových agentur. Život a práce v regionu střední Evropy mi rozšířily a prohloubily zkušenosti a poskytly mi také velmi dobré doplnění mé učitelské kariéry. Během mého profesního postupu skrze všechny úrovně marketingu jsem měl opakovaně příležitost sdílet zkušenosti s mnoha mými kolegy a klienty. Strategický posun ke kurzům marketingové angličtiny mi pak nabídl jak potěšení, tak vítanou výzvu.
Zásadní a nutnou podmínkou je samozřejmě znalost angličtiny jako takové. Nicméně kromě požadavku na alespoň minimální základní úroveň jazyka je kurz otevřen komukoliv. Podle mé představy však nejvíce z kurzů budou těžit ti, kteří jsou spokojeni se svými dosavadními výsledky, nicméně chtějí získat více sebedůvěry, kterou by mohli aplikovat ve svém kariérním postupu. Mám na mysli například profesionály ze středního managementu, kteří se soustředí především na budoucnost a pravděpodobně jednají s různými mezinárodními pobočkami a klienty. Pro tyto studenty je schopnost sebedůvěry v hovoru v cizí řeči něco, co je ve výsledku odděluje od většiny.
Klíčovými vlastnostmi k osvojení jsou především: sebedůvěra, srozumitelnost a také udržitelná učící křivka. Je to stejné, jak když dáte člověku rybu, bude mít co jíst daný den. Když jej ale naučíte, jak ryby nachytat, bude moci jíst ryby po celý život a tak to platí i pro každou jinou novou dovednost.
Přesná osnova závisí nicméně na samotných studentech, ačkoliv záměrem bude představit novou úroveň marketingové angličtiny a následně vyvinout u studentů sérii pravidelných návyků podporujících další rozvoj jazykových znalostí.
Základní úvod do kurzu zahrnuje následující oblasti:
Těžištěm kurzu je rozšířit jazykové znalosti studenta mimo základy, a tedy chceme trávit tolik času, jak je to možné diskuzí nad odbornými aspekty jazyka. Nicméně přístup předpokládáme čistě subjektivní.
Úvodní kurz je pravděpodobně příliš krátký na to, abychom se hlouběji mohli zabývat myšlenkami o každodenních problémech, s nimiž se studenti potýkají, i když doufám, že pro řadu studentů bude základní kurz zajímavý a rozhodnou se dále pokračovat v návazném studiu. Rádi bychom upravili navazující lekce jejich individuálním potřebám.
Na kurzy je možné se přihlašovat již nyní. Nejbližší kurzy začínají 3. 10. 2016 a trvají 8 týdnů. Rozvrhy a další informace naleznou zájemci na stránkách www.londoninstitute.cz nebo získají na telefonu 224 811 043.
Kevin Thompson - lektor, jazyková škola London Institute
Další informace Vám rádi poskytneme prostřednictvím EduCity, prosíme kontaktujte p. Bartičku info@educity.cz nebo na tel. (+420) 731 169 890
Vytisknout rozhovor